*

Standardipaine - Ville Mattila

Malmin lentokenttäkysymys on murtamassa uskoni julkiseen päätöksentekoon

Myönnän heti kärkeen muutaman faktan: minulla ei ole lentolupakirjaa, asun Kaarinassa (Turun naapurikunnassa), eikä minulla ole muuta kytköstä Malmi-kysymykseen kuin kiinnostus ilmailuun ja yhteiskunnan päätöksenteon toimintaan. Kirjoitin vuosi sitten siitä, miksi meitä ulkopaikkakuntalaisiakin pitäisi kiinnostaa Malmin lentokentän tuho.

Lähtökohtaisesti ymmärrän ja allekirjoitan Helsingin kaupungin palavan asuntotarpeen, mikä on ollut julkisuudessa Malmin lentokenttätoiminnan alasajon peruste. Malmin lentoaseman ystävät ry on sivuillaan esittänyt perustelut siihen, että Helsinki ei tarvitse Malmin aluetta asuntorakentamiseen. Sosiaalisessa mediassa on pyörinyt lisäksi kompromissiehdotuksia asuntorakentamisen ja ilmailutoiminnan yhdistämiseksi, toiset varteenotettavia, toiset huonompia. Helsingin kaupunki ei tietääkseni ole antanut mihinkään tarjottuun vaihtoehtoon vastausta, miksi nämä esillä olleet vaihtoehtoiset mallit eivät toimi. Mikä niissä on vikana? Miksi ei? Miksi Helsingin kaupungilla on vain on/off -kytkin Malmi-kysymykseen?

Julkisuuteen pulpahtelee jatkuvasti hämäriä tietoja Malmin lentokentän alasajon etenemisestä. Kiitotie on vielä ilmailukäytössä, mutta historiallisen lentokonehallin eli hangaarin käyttäjien vuokrasopimukset kaupunki on päättänyt toukokuun loppuun ja käskenyt tyhjentää hallin lentokoneista. Perusteena se, että halli on vuokrattu muille toimijoille erilaisia tapahtumia varten.

Miksi kaupunki ei ole suostunut vuokraamaan hallia niiden nykyisille käyttäjille? Tietojeni mukaan hallin nykyiset käyttäjät ovat olleet suostuvaisia joustamaan siten, että hallia on voinut tarvittaessa käyttää myös muissa kuin ilmailutapahtumissa ja koneet olisi siirretty sieltä pois tapahtuman ajaksi. Miksi tämä käytäntö ei ole sopinut kaupungille?

Eräs tapahtumanjärjestäjistä, Finnish Hot Rod Association FHRA kertoi Suomen Kuvalehdessä että hallia on tarjottu tapahtumanjärjestäjille vuokralle selvästi halvemmalla kuin nykyisille vuokralaisille eli ilmailijoille. Ilmailijat olisivat voineet vuokrata hallin pidemmäksikin aikaa kuin vain tapahtumien ajaksi, jolloin logiikkani mukaan kaupunki olisi saanut myös enemmän vuokratuloja.

Kuvio näyttää siis vahvasti siltä, että kentän alasajoa toteutetaan jo siten, että ilmailutoiminta käytännössä tukahdutetaan kentältä. Jos koneille ei ole säilytyspaikkaa tai asematasoa, ei pelkästä kiitotiestä ole iloa. Junaraiteet on, asemaa ei.

Lex Malmi oli tapetilla sen tullessa eduskuntakäsittelyyn. Siinä yhteydessä yhtenä argumenttina oli se, että kunnan itsemääräämis- ja kaavoitusoikeuteen ei voida puuttua. Mikäli joku kotikuntani Kaarinan asia saisi aikaan valtakunnallisen kansalaisaloitteen ja saisi tarpeellisen kannatuksen, mielestäni se todellakin pitäisi ottaa kaupungin päätöksenteossa vakavasti. Tämän lisäksi Helsinki on koko Suomen pääkaupunki, jolloin Helsingillä on erityisasema ja sen vuoksi mielestäni velvollisuus katsoa ja perustella asioita koko valtakunnan näkökantilta.

Mielestäni erityisesti Helsingin kaupungin ei tulisi jättää huomiotta sitä faktaa, että suurin osa helsinkiläisistä haluaisi säilyttää Malmin kentän ilmailukäytössä. Ketä Helsinki palvelee jyrätessään kaupunkilaisten enemmistön?

Totta puhuen Helsingin kaupungin ja valtiokonsernin johdonmukainen Malmin lentokentän alasajo on signaali jostain muustakin, kuin Helsingin kaupungin palavasta asuntotarpeesta. Se kielii minusta siitä, että julkinen päätöksenteko ei toimi avoimesti, ketterästi, sovittelevasti ja kompromisseja hakien. Käytännön päätöksenteko on karannut niin monen kabinetin, hallintoportaan, virkamiehen, ryhmäpäätöksen ja lobbarin toiveen taakse, että koneisto ei vastaa mielestäni nykyaikaa.

Julkinen keskustelu ei voi olla leikkikeskustelua siten, että jostain asiasta kysytään, mutta vastausta ei huomioida. Keskustelusta ei voi vetäytyä, jos kysymykseen saatu vastaus ei miellytä. Silloin kun joku yhteiskunnan jäsen, oli se yksityinen tai yhdistys, asiallisesti ja perustellen osallistuu julkiseen keskusteluun, se on julkisen vallan puolelta huomioitava ja asiaan on perustellen reagoitava.

Odotan edelleen julkiselta sektorilta avoimuutta ja rehellisyyttä Malmi-kysymyksessä, niin Helsingin kaupungin kuin valtion osalta. Nyt kun valtio menee asiassa Helsingin kaupungin selän taakse ja Helsingin kaupunki valtion selän taakse, ei peruspulliainen saa mitään käsitystä miten päätöksentekoprosessi on edennyt.

Haluaisin nimittäin vielä uskoa, luottaakseni julkisen sektorin päätöksentekoon, että Malmin lentokentän jo pitkälle menneelle alasajoprosessille olisi tosiasiallisesti hyvät perusteet. En ole sellaisia nähnyt.


Muokattu 21.4.2017 klo 23:26: Korjattu 2. kappaleessa yhdistyksen nimi Malmin lentoaseman ystävät ry:ksi. Aiemmin mainittu Malmin lentokenttäyhdistys ry on kentän lentotoiminnan tämänhetkinen operaattori.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Päätökset Malmin lentolentän toimintojen alasajosta ja alueen muuttaminen asuntokäyttöön on tehty demolkraattisesti niin Helsingissä kuin eduskunnassa. Kaikenlisäksi päätöksenaikaisia poliitikkoja ja puolueita, vihreitä ja ennen kaikkea kokoomusta, on siunattu myös myöhemmin vaalivoitolla, mikä kertoo kansalaisten hyväksyneen päätökset. Jos nyt joku kolmas puoli tulisi sotkemaan asioita, kertoisi se ongelmista demokraattisessa päätöksenteossa.

Käyttäjän TimoHyvnen kuva
Timo Hyvönen

Tuon kommentin kirjoittaja on 37-vuotias yhteiskuntatieteiden tohtori, politiikan tutkija ja yhteiskunnallinen aktiivi, joka liioittelee, härnää, väärinymmärtää ja pahoittaa mielensä Uuden Suomen blogipalvelun parhaimpia perinteitä noudattaen.

Tsekkaas Jiri historia & faktat niin huomaat, että demokratia on ollut tuosta päätöksenteosta kaukana.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Malmin lentokentän puolustajilla on aiemminkin ollut kummallinen taipumus puolustaa kentää heidän kanssaan eri mieltä oleviin kohdistuvilla henkilöön menevillä hyökkäyksillä. Tuo on yksi syy miksi olen enemmänkin kentän asuinkäyttöön muuttavien puolella, sillä en voi hyväksyä moista kiristystä ja painostusta poliittiseksi toimintatavaksi. Itse kentän suhteen olen aika neutraali.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #17

Hyvösen kommentti on minusta kyllä paremminkin henkilön toimintaa koskevaa arvostelua eikä mikään henkilöön menevä hyökkäys. Ja kyllä arvio minusta hyvin pitää paikkansakin.

Puolustajat ovat lisäksi lähinnä kyllä esittäneet faktoja, jotka joku voi näemmä käsittää kiristykseksi ja painostukseksi.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä Vastaus kommenttiin #18

Mielipiteemme näyttäisi olevan 180 asteen kulmassa toisiinsa ;)

Itse en kylläkään tarkoittanut faktoja, vaan toista mieltä olevien haukkumista, puoluekohtaista painostusta ja yritystä vaikuttaa mm vaalitulokseen varsin valikoivilla näkemyksillä. Oli miten oli, niin vaikutelma minkä olen saanut kentän puolustajien toimista on ollut varsin negatiivinen. Ja olen jäänyt sellaiseen uskoon, etten ole ainoa jonka mielipide on kääntynyt enemmänkin kenttää vastaan kampanjanne toimesta kuin sen säilyttämisen puolelle. Tässä suhteessa valittu toimintatapa ei ole ollut välttämättä niitä viisaimpia.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #19

En ole kampanjassa mukana, vaikka asiasta kyllä kommentoin. Galluppien mukaan taas lentokentällä on laajaa kannatusta.
http://yle.fi/uutiset/3-8801598
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005151026.html

Yritys vaikuttaa vaalitulokseen valikoivilla näkemyksillä lienee poliittisten puolueiden aivan jokapäiväistä toimintaa, joten ei sellaisessa pitäisi olla mitään ihmeellistä (vaikka tässä taistelussa minusta kyllä lähinnä pelataan faktoilla, jotka eivät kaikkia miellytä). Uskon asiatkin kannattaisi kohdistaa omiin pyhätöihinsä ;-).

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän villejmattila kuva
Ville Mattila

Kyllä Jiri, mielestäni tämä Malmi kertoo ongelmista demokraattisessa päätöksenteossa. Tämä on yksi niistä asioista joita halusin tuoda esiin blogitekstissäni.

En löytänyt äkkiseltään tietoa siitä, milloin eduskunnassa olisi tehty päätös Malmin alasajosta. Jakaisitko meille sen?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Sen demokratian laita on kyllä niin ja näin, jos vain viitsii vilkaista pintaa syvemmälle.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ja itse asiassa kansanedustuslaitoksen kanta Malmin säilyttämiseen on myönteinen eikä kielteinen:
"Lentokenttien osalta valiokunta pitää tärkeänä, että niin sanottua verkostoperiaatetta noudatetaan jatkossakin. Tämän mukaan esimerkiksi Finavian kaikkien kenttien osalta tulosta katsotaan yhtenä kokonaisuutena, jolloin verkostossa voi olla sekä tuottavia että tappiollisia kenttiä. Tämä periaate ja sen noudattaminen ovat keskeisiä Suomen lentokenttäverkoston ylläpitämiselle. Maakuntakenttien toimintamahdollisuuksia tulee myös kehittää strategian yhteydessä erityisesti mielessä pitäen myös suorat ulkomaanlennot ja jopa kaukolennot sekä lähempänä keskustaa olevien pienien lentokenttien, kuten Malmin ja Bromman, toimintamahdollisuudet."
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/L...

Hallitus puolestaan on touhunnut omiaan jättämällä noudattamatta omia päätöksiään, kuten edellisen kommenttini linkistä ilmenee. Niemisen näkemys kaiken moitteettomuudesta sopisikin paremmin kuvaukseen banaanitasavaltojen toimintatavoista.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Martti Rannikko

Sama tausta minullakin, ei lentolupakirjaa, asun maalla Turun ja Forssan puolivälissä.Ja kaikenlisäksi en ole koskaan edes käynyt Malmin lentoasemalla. Kuitenkin olen sitä mieltä että Malmin lentokenttä ja lentoasema halleineen on ehdottomasti säilytettävä entisenlaisessa pääasiassa ilmailua palvelevassa käytössä. Rakennustoiminta pilaisi alueen luonnon, tuhoaisi pohjavedet ja hävittäisi ainutlaatuisen rakennuskulttuurikohteen.
Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan ja muiden päättäjien toiminta tässä asiassa on ainutlaatuisen törkeää ja häpeäksi Helsingin lisäksi koko Suomelle. Tapausten kulku herättää väistämättä epäilyn kulissien takaisesta moraalittomasta toiminnasta joka saattaa pitää sisällään myös selvää korruptiota, joko suoranaisten rahallisten etujen tai poliittisten palkintojen muodossa. Väistämättä joku kysyy nyt todisteita. Eihän niitä kukaan saa esille ja selville. Poliittisen korruption harjoittajat kyllä osaavat peittää jälkensä, siitä suon heille kyseenalaisen kunnian.
Häpeällisten päätösten tekijöitä ei tunnu löytyvän. Miksiköhän? Hävettääkö? Vai pelottaako? Seuraavatkin vaalit tulevat, ja näin törkeässä tapauksessa äänestäjien poliittinen muisti on pitempi kuin kolmen viikon mittainen. Sekä kunnallisissa että valtiollisissa vaaleissa.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Malmi täytyy säilyttää maailman perintökohteena.

Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara

#7
"Malmi täytyy säilyttää maailman perintökohteena."

Mikä maailman perintökode sellainen on joka on jatkuvasti ihmisten käytössä, harrastus ilmailu tarkoituksena.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen
Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara Vastaus kommenttiin #12

Pellossa asuvana minulle on yhdentekevää miten Malmin kenttä aluetta käytetää. Jos olisin Helsinkiläinen niin kannattaisin kenttä alueen muuttamista puistoksi siltä osin mikä ei ole järkevää asuin alueeksi muuttamiseksi.

Kolmisen kymmentä vuotta sitten kun olin käymässä Helsingissä satuin ajamaan Eduskuntatalon ohi niin ihmettelin, miten Helsingissä niin keskeisellä paikalla on tuollainen rötiskö, VR:n rautatievarasto rakennukset kuten tulin jälkeenpäin tietämään. Pari vuotta sitten kun kuljin samaa reittiä niin jopa näytti pääkaupunkimaiselta näkymä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #15

Näkemyksesi on varsin rajoittunut, koska kohde kelpaisi varsin todennäköisesti maailmanperintökohteeksi. No pellossahan on hyvä elää...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

On kerrassaan käsittämätöntä, että harvaan asutusta Helsingistä sinänsä ei löytyisi alueita edullishintaisen vuokra-asuntojen rakentamisen tarpeisiin ?

Jakomäkeenkin voitaisiin vielä rakentaa runsaasti lisää, mutta tämä ei taida kiinnostaa hallintohimmeliä rakennuttajineen.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Miksi 1.1.2009 Sipoolta Helsingille kaapattua Östersundomin 25 km² aluetta ei ole vieläkään kaavoitettu asuntotuotantoon, millä alueliitosta perusteltiin? Mihin nämä kuluneet 8 vuotta on hukattu, ja kuka varsinaisesti johtaa kaavoittamista?

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Samaa ihmettelen minäkin. Östersundomin ryöstö Sipoolta oli näyte suomalaisesta korruptiosta, jossa asiat junailtiin parhaaseen mafiatyyliin suomalaisittain hyvä veli - kerhossa. Kaiken lisäksi tämä enemmän lebensraumia-politiikka on osoittanut, että eihän sitä maata tarvittukaan, mutta sillä osoitettiin oikeaksi suomalaisen korruption toiminta: iso sanoo, pieni anoo.

Juuso Parviainen

Päättäjien ja kansalaistenkin olisi hyvä havahtua myös siihen tosiseikkaan, että ilmailussa on tapahtumassa ennennäkemätön mullistus tai peräti "kambrikauden räjähdys". Esim. sertifioitavana oleva Sunflyer romahduttaa koulutus- ja ilmailukulut tullessaan markkinoille 2018. Pipistrel on tuonut oman sertifioimattoman sähkölentokoneensa markkinoille jo 2015. Nämä ovat siis jo konkreettisia esimerkkejä tapahtuvasta kauan kaivatusta kehityksestä missä ilmailusta tulee merkittävästi huokeampaa, lähes äänetöntä ja ekologista. Ilmailuteollisuuden saralla kuhisee nyt enemmän kuin useisiin vuosikymmeniin ja tavalla jota ei ole aiemmin nähty. Kaikilla suurilla toimijoilla, sekä lukuisilla vähemmän tunnetulla, on käynnissä hankkeita joiden päämääränä on sähköinen matkustajalentokone. Panostuksen perusteella he tulevat näissä aikeissaan myös onnistumaan.
Suomen ja Helsingin ongelma on saavutettavuus. Etelässä ja lännessä on meri ja oman maan mittasuhteet ovat suuret. Matkustaminen ilmateitse on houkuttelevin vaihtoehto ja siitä on tulossa nopeuden lisäksi ekologinen ja halpa vaihtoehto sähköisen ilmailun myötä. Helsingistä on Ouluun ilmateitse 520 km, Tukholmaan 400 km ja Pietariin 300 km. Tuleva sähkölentokonekalusto soveltuu näille etäisyyksille loistavasti ja nimenomaan Malmin citykentältä suoritettuna. He-Va on Suomen kansainvälinen suurlentokenttä jolta lennetään vielä pitkään sillä perinteisellä kalustolla esim. Aasiaan, Amerikan mantereelle ja Keski-Eurooppaan. Tosin Boing julkisti hiljattain uuden hybridilentokonehankkeen jolle povataan 1000 mailin toimintasädettä, siis yllättävän paljon noin alkajaisiksi.
Tällaisen kehityksen kynnyksellä toimivan ja olemassa olevan infran tuhoaminen on aika kyseenalainen hanke, varsinkin kun Malmi voitaisiin helposti pitää toiminnassa vielä vuosia jos rakentaminen maltettaisiin vain aloittaa kentän reuna-alueilta. Nyt kaupungin toiminta näyttäytyy kiusantekona ja ehdottomuutena jossa tavoite on viedä lentotoiminnan edellytykset ja ajaa kenttä alas yksioikoisen ideologian sokaisemana.
Säilyessään Malmin lentoasema ei ole vain kultturikohde, suomalaisen lentokoulutuksen ja yleisilmailun keskus, vaan myös sähköisen matkustajalentoliikenneinfran keskeisin solmukohta Suomessa tuomalla huomattavaa lisäarvoa meidän liikenneketjuumme. Siksi Malmin lentoaseman säilyttäminen on jokaisen suomalaisen asia ja etu.

www.pipistrel.si Kiinalaiset ovat tehneet tämän yrityksen kanssa 500 M€ arvoisen yhteistyösopimuksen. Ryhtyvät suunnittelemaan pienehköä sähkömatkustajalentokonetta. Valmistajallahan on sähkölentokoneosaamista jo entuudestaa.
www.sunflyer.com Laskee lentolupakirjan suorittamiskuluja Yhdysvalloissa -67%! Lähde: Spartan -lentokoulu joka tilannut 25 kpl kyseistä lentokonetta)
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-438...
Näitä uutisia tulee vastaan nykyään jatkuvasti.
https://lilium.com/ Jos nyt ollaan suunnittelemassa ja toteuttamassa tällaisia lentolaitteita niin mitäköhän tuutista on tulossa ulos 10 vuoden päästä?

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Todella typerää, henkisesti köyhää ja näköalatonta on Helsingin poliitikoilta sössiä kaupungin mahdollisuudet hyötyä ilmailun tulevan kehityksen tuomista mahdollisuuksista vain siksi, että sairaalloisesti kateelliset eivät voi sietää "elitismiksi" luulemaansa toimintaa ja tähän populistiseen syöttiin vedotaan pidettäessä pelinappuloina asunnontarvitsijoita.

https://www.newscientist.com/article/mg22229674-40...

Vain vandaali voi halveksia Euroopan uhanalaista kulttuuriperintöä Malmin lentokentän pilaajien tavoin.

http://www.europanostra.org/7-endangered-2016-miss...

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

On tärkeää meriturvallisuuden kannalta, että Malmin lentokenttä säilytetään. Se on strategisesti keskeisellä paikalla ajatellen Suomenlahden erittäin vilkasta meriliikennettä. Rajavartiolaitos käyttää Malmin kenttää meripelastustoiminnan tukikohtana. Helikopterit pintapelastajineen olivat ensiarvoisessa asemassa Estonian haaksirikkoisten pelastamisessa vuonna 1994.

Vakava öljyturma Suomenlahdella on nopea ja paras tapa kartoittaa ilmasta käsin joko Rajavartioston helikopterilla tai Rajavartioston valvontalentokoneella. Sen perusteella voidaan ryhtyä muihin ehkäiseviin toimenpiteisiin öljyturman minimoimiseksi. Valvontalentokone tarvitsee lentokentän, jota kaupallinen ilmailuliikenne ei häiritse. Super Puma- helikopterit tarvitsevat myös hyvän tukikohdan meripelastustoimintaa varten. Malmi on siihen erinomainen tukikohta.

Vakava öljyvahinko ei ole mikään poissuljettu asia Suomenlahdella. Inhimilliselle virheelle on aina mahdollisuus olemassa meriliikenteen valvonnasta huolimatta.

Tässä on yksi erittäin tärkeä peruste säätää erityislaki, jolla kenttä otetaan takaisin valtion haltuun. Bonus- ja optiohuumassa Finavia halusi luopua aikanaan näistä ”tuottamattomista lentokentistä.” Harhautettiinko silloin päättäjiä? Oliko silloin ”oma lehmä ojassa”?

http://www.raja.fi/meripelastus/kalusto

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Elitistinen ilmailuharrastus ei ole saanut puoltajia poliittisilta ryhmiltä, ja siksi Malmin kentälle ei ole järjestynyt korvaavaa kenttää. Jos ilmailuharrastus katsottaisiin tärkeäksi harrastukseksi, niin Sipooseen tai muualle Helsingin lähialueelle olisi jo järjestynyt korvaava kenttä. Ilmailun harrastajia on vain niin vähän, että valtio ja kunnat eivät ole ryhtyneet toimenpiteisiin sopivan lentokentän rakentamiseksi pääkaupunkiseudulle.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Eräänlaista talibanismia on tuokin kulttuuriarvojen vähättely.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

M A

Et ole seurannut koko kenttähankkeen mahdollista siirtämistä. Sitä on tarjottu useille eri paikkakunnille, "paras" vaihtoehto oli Porvoo. Porvoon Kaupunki ei missään nimessä halunnut kenttää lähitaajamaansa. Syy oli lentomelu, jota taas Malmin asukkaat eivät mitenkään pidä haitallisena pörinänä. Malmilla on niin paljon arvoja, että hävettää niiden aliarviointi eurooppalaisena lähes kaupungin keskustassa olevana lentokeskuksena; koulutus, pelastus jne.. Mutta myös kultturillisena kokonaisuutena.

Seppo Sipilä

Niin Pellossa kuin Varsinais-Suomessakin asuvien olisi hyvä sisäistää se, että Malmin kenttä on heidän ainoa vapaalla aikataululla palveleva ilmatiensä pääkaupunkiin. Malmille pääsee silloin kun tarve ilmenee kaikilta pieniltäkin lentopaikoilta ympäri Suomen.

Myös koko laajalle pääkaupunkiseudulle Malmin kenttä on ainoa vapaan aikataulun ilmatie muualle Suomeen ja ulkomaille.

Ainoana Suomen lentoasemista Helsinki-Vantaa palvelee aikataulutonta liikennettä vain tuntikausia etukäteen tehtävällä slottipyynnöllä. Slotteja ei aamun ja illan ruuhka-aikoina ole vapaana enää nytkään, ja EU:n pitkän aikavälin ennusteiden mukaan Euroopan lentoliikennesuoritteet jopa tuplaantuvat vuoteen 2050 mennessä.

Kunnallinen itsehallinto ei koske merkitykseltään ylikunnallisia asioita. Jos Malmi ei ole sellainen, en tiedä mikä on. Yksin kulttuuriperintöarvoltaankin se on määritelty valtakunnalliseksi - ja vieläpä kansainvälisesti Euroopan parhaiten säilyneeksi varhaisaikojen edelleen toimivaksi lentoasemaksi.

Toimituksen poiminnat